1968 912 0917  ajoopari@gmail.com

کانون نشر احکام

فراگيري تکاليف شرعي و احکام اسلامي در زواياي مختلف زندگي، به ویژه اموري که همه روزه با آن سر و کار داريم، يک ضرورت و وظيفه ديني؛ بلکه عمل بر طبق اين دستورات، ضامن سعادت و جلب رحمت الاهي بوده و رستگاري و کامیابی انسان را در پي خواهد داشت.

از اين رو فراهم آوردن ساز و کارها، روش ها و جاذبه هاي مناسب نوشتاري و هنري، همچنين پرداختن به مسائل مورد نياز اقشار مختلف جامعه و پاسخ به پرسش‌هاي فقهي آنان، براي ايجاد مسيري هموار در یادگيري بایدها و نبایدهای عملی، بيش از دیگر امور اهميت دارد.

در همين راستا، «کانون نشر احکام» با تشکر از تلاش‌ها و دست‌آوردهاي سودمند پژوهشگران محترم حوزه هاي علميه و با توجّه به زمينه ها و قابليّت هاي فراواني که پس از پيروزي انقلاب شکوه مند اسلامي در گسترش احکام اسلامي پيش روست، برای کاستي زدایی از برخي نگاشته ها و روزآمد سازی شيوه نگارش و برخورداری از قالبي جذاب و بديع، همچنين ايجاد جاذبه هاي محتوايي و پاسخ به پرسش هاي نو پدید فقهي، بر آن شد که به تدوين و تنظيم مجموعه کتب «احکام تصویری» بپردازد.

 

۱٫ انتخاب موضوع کاربردی و مورد نیاز جامعه هدف و سپس بررسی و بازنگری طرح و انجام کارشناسی های بایسته.

۲٫ هم انديشي و هماهنگي محققان، همراه با نظارت و راهنمايي ناظر محترم.

۳٫ شناسايي کتب فقهي و منابع دست اول مرتبط با موضوع کتاب، همچنين گردآوري استفتائات جديد و پرسش‌هاي متداول از فضلا و مؤلّفان محترم، نیز بررسي مقالات فقهي و تحقيقات موجود در پايگاه هاي اطلاع رساني و…

۴٫ فيش برداري موضوعي از منابع و استفتائات مورد نياز.

۵٫ بازنگری و بازنگاری فيش ها.

۶٫ دسته بندي پرسشها و استفتائات جديد و بررسي نواقص محتوايي و استفتاي آنها از دفاتر مراجع محترم (با اولويت ارسال پرسشها به صورت کتبي).

۷٫ دسته بندي فتاواي همگون و چينش موضوعات با ساختاري نو و مناسب براي تبديل به نرم افزار.

۸٫ ارائه شرح تصاوير انتخاب شده به عکاس و تصويرگر محترم براي فراهمسازی تصاوير مربوطه.

۹٫ تلفيق و روانسازي پاسخ ها و فتاواي هم مضمون و قابل جمع، در عبارتهاي يکسان با نظارت و بررسي دقيق کارشناسان.

۱۰٫ بازنگري و مقابله پاسخها و استفتائات با منابع اصلي و فرعي و توجه ويژه به مستند سازي فتاوا.

۱۱٫ طرّاحي و چينش جذاب و ابتکاری با رنگ آميزی مناسب و رعايت مؤلفه هاي ويژه هنري.

 

۱٫ انطباق با نظرات هفت مرجع

در تنظیم این مجموعه، فتاوا و نظرات هفت نفر از مراجع بزرگوار تقلید آمده است که به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:

۱٫ آیت الله العظمی خمینی
۲٫ آیت الله العظمی بهجت
۳٫ آیت الله العظمی خامنه‌ای
۴٫ آیت الله العظمی سبحانی
۵٫ آیت الله العظمی سیستانی
۶٫ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
۷٫ آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 

۲٫ متن اصلی

در مواردی که نظرات حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری، در منابع و استفتائات موجود بوده، متن اصلی را طبق فتاوای ایشان آورده ایم.

۳٫ تفاوت فتاوا

در مواردی که نظر برخی از مراجع تقلید، با دیگران متفاوت بوده، نام و فتوای ایشان به صورت جداگانه در متن آمده.

۴٫ بهره وری از منابع دست اول

اساس کار گروه، بررسی دقیق منابع دست اول عربی و فارسی می باشد که توسط دفاتر مراجع مورد تأیید است؛ اعم از توضیح المسائل، استفتائات جدید، استفتائات موجود در پایگاه های اطلاع رسانی مراجع، استفتائات کتبی، همچنین حواشی مراجع محترم بر عروة الوثقی و منهاج الصالحین و وسیلة النجاة.

۵٫ غنی سازی مسائل و استفتائات

بر آن بودیم که در تمام مسائل، به خصوص پاسخ به پرسش‌های مورد نیاز و نو، نظرات همه مراجع گردآوری شود. در این مجموعه که در قالب موضوعات مختلفی به چاپ می‌رسد، بیش از ۴۰۰۰ استفتا آمده است.

۶٫ ارائه موضوعات جدید و متنوّع فقهی

پرداختن به احکام و مسائل ضروری و مورد نیاز برخی اقشار جامعه مانند نوجوانان و جوانان و دانشجویان و ورزشکاران و پزشکان و جانبازان و بیماران و بازیگران و… ؛ همچنین موضوعات مهمی مانند احکام اخلاق فردی و اجتماعی از موارد تحقیق شده و آماده چاپ است.
یادآوری میشود که در این مجموعه سعی شده تا بیشتر به بیان احکام تکلیفی «واجب و حرام» و احکام وضعی «باطل و صحیح» بسنده و از بیان احکام استحبابی خودداری شود.

۷٫ روان سازی متن

روز آمد سازی واژه‌ها و یاد کردهای فقهی و ویرایش متن، همچنین حذف اصطلاحات نامتعارف و استفاده از چارچوب‌های گوناگون با نام «توجّه» و «نکته» و «پرسش» برای توضیح بیشتر برخی واژه ها یا آشنا کردن مخاطب با برخی نمونه ها و مصادیق احکام و … از نکات در خورِ توجّه در این طرح است که برای نخستین بار انجام میگیرد!

۸٫ استفاده از داستان های اخلاقی، دانستنی ها و نکته های آموزنده وعلمی

گاه متناسب با هر موضوع، داستانها و نکاتی خواندنی از زندگی اهل بیت(ع) و علمای ربّانی با عنوان «بیاموزیم»، همچنین حکمت و چرائی برخی از احکام یا نکته های آموزنده اخلاقی، نیز یاد سپاری هایی برای پیشگیری از وسوسه در احکام آمده که به تشویق و راهنمایی خواننده میپردازد.

۹٫ ارائه قانون کلی

در مواردی که احکام را به گونه قاعده‌ای کلی میتوان بیان کرد، با عنوان «قانون کلی» آن مسئله را در چارچوبی با کادر آورده‌ایم تا خواننده در موارد مشابه بتواند به آن رجوع کند.

۱۰٫ تصاویر و نقاشی های آموزشی

یکی از نوآوری‌ها و جاذبه‌های مهم در این طرح، بهره‌بری از تصاویر آموزشی دقیق و علمی در کنار متن هاست که با همکاری و نظارت کارشناسان گروه انجام گرفته است.

۱۱٫ طرّاحی شایسته

امروزه توجّه به جذّابیت های دیداری و هنری در کنار جملات و متن های هر کتاب، یکی از نکات بسیار مهم در آموزش، به ویژه ایجاد انگیزه برای مطالعه به شمار میرود؛ از این رو «کانون نشر احکام» با بهره گیری از افراد خوش ذوق و خلاّق، استفاده از جاذبه ها و طرح های هنری را در دستور کار خود قرار داد.

۱۲٫ پیوندها

به کارگیری پیوندها و ارجاعات مناسب که مخاطب میتواند برای دیگر پرسش‌های خود در موضوع مورد نظر، به دیگر بخش‌های این مجموعه مراجعه کند.

۱۳٫ چکیده

خلاصه‌ای از مطالب هر بخش در جمله هایی کوتاه و روان، نیز خلاصه‌ای از فتاوای مورد اتفاق همه مراجع ارائه شده است.

۱۴٫ اصطلاح نامه

در پایان هر موضوع این مجموعه، فصلی جداگانه در شرح کوتاه اصطلاحات فقهی آن موضوع آمده است.

۱۵٫ استفاده از تجربیات دیگران

استفاده از راهنمایی های اساتید بزرگوار به ویژه حجة الاسلام فلاح زاده که نقش و سهم مؤثری در تولید این مجموعه دارند.